Wario Ware Inc.: Mega Party Games

WarioWare Inc: Mega Party Game$

Smart, snabbt, stressigt och roligt, men trots allt bara en återutgivning av ett GBA-spel.

Wario Ware Inc. står sig som ett av de absolut mest underhållande exklusiva spelen till Game Boy Advance. Enda nackdelen med det är att bara en person kunde ta del av alla hysteriska minispel, något som Nintendo nu åtgärdat genom att släppa spelet till Gamecube. Vilket dock inte är fullt så roligt som man skulle kunna tro, detta är nämligen en praktiskt taget oförbättrad version av den bärbara versionen, sånär som på möjligheten att spela på flera spelare.

Nå, man ska inte klaga. Wario Ware är fortfarande lika frustrerande utmanande och på samma gång oerhört enkelt. På över 200 grenar gäller det att göra saker som att fota flygekorrar, skaka ned julgransprydnader och spela kortversioner av Nintendoklassiker som F-Zero, Balloon Fight och Excite Bike. En gren varar i ganska precis tre sekunder och sedan kommer snabbt nästa. Ingenstans får man grenarna förklarade för sig annat än genom enkla engelska kommandon på skärmen av typen "Shoot" eller "Cut". Som tur var använder ingen gren mer än digitalkrysset och A-knappen, vilket gör spelet ytterst intuitivt och lättspelat.

Så hur spelar man då på flera spelare, när samtliga grenar från början är gjorda för endast en spelare på Game Boy Advance? Svaret är - det gör man inte. Man spelar grenarna i tur och ordning där finurliga upplägg gör att 1-16 personer kan deltaga, men man spelar fortfarande samma grenar, om än ibland på delad skärm. I mitt favoritupplägg gäller det att hålla balansen på upp- och nedvända sköldpaddor. Till en början har man en enda sköldpadda, och genom att klara av en rad minispel gäller det att se till att motståndarna får fler än man själv har. Mellan varje minispel gäller det sedan att balansera och ju fler man har, desto svårare blir det. En efter en faller bort och till slut finns bara en person kvar som givetvis blir omgångens vinnare.

Utöver sköldpaddorna kan man spela en kosmisk variant av Othello, dansa på scen medan musiken går allt snabbare och pumpa upp ballonger. Alla går de dock i slutändan ut på att göra bra ifrån sig i minispelen. Stressigast är en superhjältegren där man i slumpvis utvald ordning ska spela minispelen en åt gången med bara en handkontroll. Det innebär att handkontrollen snabbt måste passas emellan alla spelare medan spelet blir hetsigare och hetsigare. Varje gång någon missar en gren är denne ute och till slut återstår bara vinnaren.

Klara stilpoäng till Nintendo för att en massa statistik sparas, där man kan se hur bra man är i vissa typer av grenar, sina rekord och hur mycket man har vunnit. Själv har jag otroligt bra omdömen i alla reaktionsgrenar, medan jag har bottenbetyg på IQ-delen, vad nu det ska betyda? För de flesta är det säkert inte något problem, men jag störs av att endast 16 personer kan skriva in sina namn och vara med och spela. Så länge det finns plats på minneskortet borde jag väl kunna få skriva in så många namn jag vill? Nu måste jag sitta och editera alla namn mellan varje omgång eftersom alla platser är tagna, det gör att de som spelar sällan helt enkelt inte har någon glädje av att skriva in sig (vilket är ett måste för att få spela).

Spelet har som sagt nästan inte förbättrats alls, jämfört med originalet. När man spelar ser det ut ungefär som när man spelar på en Game Boy Player, där man ser en ram som antyder att man spelar en Game Boy på TVn. Originalet hade flera grenar som medvetet fått ett primitivt utseende, men charmen i dessa går helt förlorad när de fejkade pixlarna blåses upp på en stor TV-skärm. En god vän till mig brukade kalla Wario Ware-grafiken för konst, på kuben ser den dock mest konstig ut.

Å ena sidan skulle jag kunna kritisera Nintendo för att de girigt släpper detta spel, nästan helt oförbättrat till Gamecube. Men å andra sidan har jag roligt när jag spelar och Wario Ware tycks näst intill omöjligt att tröttna på. Jag aktar mig för snordroppar, borstar tänderna, letar grottor i Zelda, tampas med Wario i en miniversion av Mario Bros, äter bananer och skivar kött i ett rasande tempo. Wario Ware underhåller på absolut enklaste tänkbara premisser och kräver ingen eftertanke. Det är också spelets styrka, och det känns riktigt befriande att bara få spela utan att behöva ta del av domedagshistorier och lära sig en massa avancerade knappkombinationer. Mario får ursäkta, men Wario tar härmed över rollen som kubens absolute partykung.

Wario Ware Inc.: Mega Party GamesWario Ware Inc.: Mega Party GamesWario Ware Inc.: Mega Party GamesWario Ware Inc.: Mega Party Games
7 / 10
+